SMART BIM: CAS D’ÈXIT AUTOPISTA C-32

SMART BIM: CAS D’ÈXIT AUTOPISTA C-32

El passat 20 de novembre vam presentar la ponència “SMART BIM: ROAD C32 CAS” en l’àgora de SmartCatalonia, a l’entorn del Smart City Expo World Congress 2019 celebrat a Barcelona.

Durant la sessió es va presentar el model BIM del projecte constructiu de la prolongació de l’autopista C-32. L’autopista se situa en el nord-est de Catalunya travessant la serralada litoral i discorre paral·lela a la costa del mediterrània entre les províncies de Barcelona i Girona, afectant principalment els municipis de Tordera, Blanes i Lloret de Mar amb un recorregut total de 122 km.

La prolongació de la C-32 des de Tordera fins a Lloret de Mar té dues vies principals, d’una banda, el vial principal de la C-32 de 6,6 km, i d’altra banda la carretera entre l’enllaç de Fanals i Papalús d’1 km.

Les principals estructures del ramal projectat a causa de les dificultats orogràfiques del terreny són: 2 túnels de 155m i 335m, així com 5 ponts amb longituds entre 90m i 130m.

El títol de la presentació va ser Smart BIM. No sols perquè va ser presentat en el Congrés Mundial Smart City, sinó també perquè els assistents van conèixer les raons per les quals el projecte és un exemple del que IDP considera SMART BIM:

1- Coordinació Multidisciplinària i Transversal

Es tracta d’un projecte multidisciplinari que ha estat modelat en diferents plataformes de Programari BIM, depenent de la naturalesa dels elements. Les disciplines són: Disseny Viari, Drenatge, Estructura, MEP, Senyalització Vertical i Horitzontal de la Carretera.

El programari principal utilitzat per a això ha estat ISTRAM, REVIT, TEKLA i ALLPLAN, entre altres.

2- Estructura de dades

L’estructura de dades és crucial en qualsevol projecte BIM.

Apliquem una nomenclatura de Model que ens permet discretizar entre el programari utilitzat i la seva corresponent disciplina a través de les sigles contingudes en els models enllaçats del Model Federat.

Les dades rellevants de cada element BIM es van agrupar en la pestanya “IDP_*PARAMETERS” per a facilitar la cerca de paràmetres en el Model.

3– Disseny paramètric

Hem utilitzat Dynamo i programació per a fabricar digitalment alguns dels elements del model, reduint el temps de modelatge.

4- BIM obert: IFC i BCF

Hem utilitzat els estàndards Building Smart Open BIM. D’aquesta manera el client pot utilitzar qualsevol plataforma IFC i BCF que desitgi per a consultar la informació continguda en els models.

5- Revisió del projecte sense plans

Per a revisar el projecte, hem acordat amb el client un sistema de reporti a través del Model Federat, on pot deixar comentaris adjunts a diferents punts de vista. Exportem tots aquests comentaris a un arxiu Excel per a organitzar internament les tasques derivades.

6- Formació al client

Hem realitzat una formació als clients sobre l’inici del servei per a assegurar-nos que els fluxos de comunicació i la revisió del model es realitzen de la forma esperada per a totes dues parts.

7- 5D: Enfocament de base de dades

Tots els elements del model estan codificats per a poder ser enllaçats amb el Pla de Costos. Hem integrat tota la informació (Capítol, Línia Pressupostària, Descripció i Unitat de Mesura) en una base de dades Access que hem bolcat al TCQ des del ITEC. Podem utilitzar qualsevol Programari de Pla de Cost que el client requereixi. Principalment perquè fem un acostament de base de dades a la 5D.

8- CDE + Plataforma de Comunicació

Hem utilitzat un entorn de dades comuna i una plataforma de comunicació BCF. Una unitat per a compartir arxius entre IDP i el client i Bimcollab per a mantenir la traçabilitat de tots els problemes que han anat sorgint durant el desenvolupament del projecte.

9- Simulació: Conducció BIM

La Realitat Virtual ens permet democratitzar l’avaluació del Disseny Viari, de manera que no és necessari ser un especialista en la matèria per a avaluar la carretera. També ens va permetre detectar ràpidament la falta de visibilitat d’alguns senyals de trànsit o l’impacte de la carretera en l’orografia.

10- Un equip increïble darrere de tot això

L’últim i més important fet que fa de Smart BIM és l’equip que està darrere de tot això: un equip jove i unit, notablement apassionat pel seu treball, és la clau de la innovació intel·ligent.

Aquí us deixem el streaming de la sessió: